نگهداری درب و پنجره دوجداره یو پی وی سی
نوشته شده توسط : سام سنایی

راهنمای نگهداری درب و پنجره دوجداره یو پی وی سی: جذابیت درب‌ها و پنجره‌های دو جداره سبب شده است، که امروزه بسیاری از مردم اقدام به خرید و استفاده از آن‌ها نمایند. اگر چه خرید و استفاده از این پنجره‌ها و درب‌ها بسیار خوشایند است و حس بهتری به انسان می‌دهد. ولی با این حال، باید گفت که تنها خرید و نصب درب‌ها و پنجره‌های دو جداره کفایت نمی‌کند. بلکه آنچه در استفاده از درب و پنجره دو جداری یو پی وی سی مهم و ضروری است، نحوه نگهداری آن‌ها می‌باشد. تنها در صورتی می‌توان از درب و پنجره دو جداره به صورت مفید و موثر استفاده کرد، که نحوه نگهداری آنها را بلد باشیم و بتوانیم به صورت دقیق و احسن از آنها نگهداری کنیم. در این مقاله به بررسی روشهای نگهداری درب و پنجره دوجداره UPVC خواهیم پرداخت.

راهنمای نگهداری درب و پنجره دوجداره یو پی وی سی

 

راهنمای نگهداری درب و پنجره دوجداره UPVC

درب‌ها و پنجره‌های دو جداره یو پی وی سی روز به روز با استقبال بیشتر مردم مواجه می‌شود. امروزه دیگر بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند، در ساخت و سازهای خود و یا در نوسازی منازل و ساختمان‌های خود را پنجره‌های دو جداره یو پی وی سی استفاده کنند. استفاده از این درب‌ها و پنجره‌ها به دلیل زیبایی و سبکی وزن، عدم اشتعال، مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، انعطاف پذیری، عایق بودن در برابر گرما، سرما، صدا و حرارت و الکتریسیته و همچنین دیگر مزایا و خصوصیاتی که دارد، بسیار مورد توجه و علاقه مردم است.  در صورتی که طراحی، تولید و حتی نصب پنجره و درب دو جداره یو پی وی سی به درستی و با دقت انجام شود، می‌تواند عمر آن را افزایش دهد. ولی با این حال، تمیز کردن و نحوه نگهداری درب و پنجره یو پی وی سی هم نقش بسیار زیاد و مهم در افزایش عمر مفید درب و پنجره یو پی وی سی دارد. از این رو، با توجه به برخی نکات و دقت در نگهداری پنجره و درب پو پی وی سی می‌توان طول عمر آن‌ها را بیشتر نمود.

نگهداری درب و پنجره دوجداره یو پی وی سی

برای این که طول عمر مفید درب و پنجره‌های دو جداره یو پی وی سی را افزایش دهیم و علاوه بر آن، زیبایی و درخشندگی آن را حفظ کنیم، لازم است به برخی نگات و دستورالعمل‌ها در نگهداری درب و پنجره یو پی وی سی توجه و دقت داشته باشیم.

– روغن کاری

اولین و یکی از مهم ترین نکاتی که در نگهداری درب و پنجره‌های دو جداره یو پی وی سی باید به آن دقت و توجه داشت روغن کاری است. روغن کاری کردن در همه نوع از درب‌ها و پنجره‌ها لازم و ضروری است. اما نکته‌ای که در روغن کاری درب و پنجره دوجداره یو پی وی سی باید، به آن توجه و دقت داشت، این است که روغن کاری باید با استفاده از روغن‌های رقیق انجام شود. از جمله روغن‌های رقیقی که برای روغن کاری درب و پنجره دو جداره مناسب است، می‌توان به روغن چرخ خیاطی اشاره کرد. قطعات یراق آلات درب و پنجره دو جداره را در بازه زمانی سه الی شش ماه بر اساس میزان استفاده روغن کاری کنید. این کار موجب حرکت روان و باز و بسته شدن راحت تر و آسان تر درب و پنجره دو جداره خواهد شد.

روغنکاری از نکات مهم در نگهداری درب و پنجره دوجداره UPVC است

روغنکاری از نکات مهم در نگهداری درب و پنجره دوجداره UPVC است

– شعله آتش، کبریت، جوش و غیره نباید به آن نزدیک کرد

از دیگر نکاتی که در مورد نگهداری درب و پنجره دو جداره یو پی وی سی باید به آن دقت و توجه داشت، این است، که جنس این پنجره‌ها و درب‌ها با وجود این که بسیار مقاوم هستند، ولی از حساسیت بسیاری برخوردارند. در صورتی که شعله آتش به آنها نزدکی کنید و در محل و نزدیکی آنها جوش کاری داشته باشید، به احتمال زیاد این درب و پنجره‌ها آسیب خواهند دید. بنابراین از انجام چنین کاری‌هایی پرهیز کنید و در این شرایط مراقبت درب و پنجره باشید.

– شستن درب و پنجره

از دیگر مواردی که می‌تواند برای نگهداری و افزایش عمر مفید درب و پنجره دو جداره انجام داد، شستن آنها است. با این حال، باید دقت داشت، که شستن درب و پنجره‌های دو جداره بسیار حساس و کاری دقیق است. بنابراین باید با نحوه شستن و تمیز کردن درب و پنجره دو جداره آشنایی کامل داشت. علاوه بر این با استفاده از آب و صابون به صورت منظم و هر چند ماه یکبار لاستیک‌های درزگیر پنجره را شستشو دهید. به این وسیله موجب افزایش طول عمر لاستیک‌های درزگیر درب و پنجره دو جداره خواهید بود. دقت داشته باشید، که انعطاف پذیری و نرم لاستیک‌های درب و پنجره دو جداره سبب عایق بندی بهتر شده و موجب راحتی باز و بسته شدن آن می‌گردد. در حالی که با گذشت زمان گرد و خاک در درب و پنجره دو جداره می‌نشیند و از این رو، موجب خشک شدن آن می‌گردد.

تمیز کردن مداوم را همواره در برنامه داشته باشید.

تمیز کردن مداوم را همواره در برنامه داشته باشید.

– نکندن برچسب‌های محافظ روی درب و پنجره دو جداره

در بسیاری از مواقع درب و پنجره دو جداره یو پی وی سی بر روی ساختمان و منزل نصب می‌شود. در حالی که هنوز کارهای ساخت و ساز و دیگر کارها به پایان نرسیده است. در چنین شرایطی نباید، عجله کرد و بر چسب‌های روی درب و پنجره را کند. در این شرایط برای این که درب و پنجره دو جداره یو پی وی سی آسیب نبیند، بهتر است، از کندن برچسب‌های آن خودداری کنید. باید تا زمانی که تمام کارهای ساختمانی و کارهایی که احتمال آسیب زدن به درب و پنجره وجود دارد، پایان بپذیرد و سپس اقدام به تمیز کردن و کندن بر چسب‌ها نمود.  همچنین اگر ساختمان در حال کار می‌شود، برای این که درب و پنجره آسیب نبیند، بهتر است بر روی آن یک پارچه و پلاستیک و غیره بندازید تا به این صورت مانع از آسیب دیدن درب و پنجره دو جداره شوید.

بیشتر بخوانید: روش تمیز کردن درب و پنجره UPVC

– استفاده از آب و صابون برای تمیز کردن

درب‌ها و پنجره‌های یو پی وی سی هم مانند همه انواع درب‌ها و پنجره‌های دیگر، نیاز به تمیز کردن و نظافت دارد. چرا که این گونه از درب‌ها و پنجره‌های دوجداره یو پی وی سی با گذر زمان دچار آلودگی، کثیفی و غیره می‌شوند. ولی با این حال، باید دقت داشت، که برای تمیز کردن و شستن درب و پنجره‌های دوجداره یو پی وی سی بهتر است از صابون و آب ولرم استفاده کنید. به هیچ عنوان از مواد ساینده و شیمیایی مانند شیشه پاک و غیره برای تمیز کردن و شستن درب و پنجره‌های دو جداره استفاده نکنید.

در نگهداری درب و پنجره دوجداره UPVC از آب و صابون کمک بگیرید

در نگهداری درب و پنجره دوجداره UPVC از آب و صابون کمک بگیرید

– بررسی و تست عملکرد یراق ها

از دیگر نکاتی که در نگهداری و حفظ درب و پنجره‌های دو جداره باید به آن دقت و توجه داشت، بررسی و تست عملکرد یراق‌ها می‌باشد. یک درب و پنجره دو جداره زمانی کارآیی و عملکرد درست و صحیح دارد، که به راحتی و آسانی باز و بسته شود و دستگیره‌های آن را راحتی حرکت کند. از این رو، باید به عملکرد روان یراق درب و پنجره دو جداره یو پی وی سی توجه داشته باشیم و آن را بارزسی کرده و با روغن کاری و یا رگلاژ عملکرد آن را درست و بهینه کنیم. ولی باید به این نکته دقت داشت، که آچار کشی و ریگلاژ یراق درب و پنجره دو جداره باید حتما توسط افراد آشنا و متخصص انجام شود.

بررسی یراق آلات در نگهداری درب و پنجره دوجداره UPVC

بررسی یراق آلات در نگهداری درب و پنجره دوجداره UPVC

– بررسی پیچ‌ها و مهره

درب‌ها و پنجره‌های دو جداره یو پی وی سی مانند سایر درب‌ها و پنجره‌ها از انواع اتصالات و پیچ و مهره تشکیل شده است. این اتصالات و پیچ و مهره‌ها در گذر زمان و در اثر استفاده مداوم و مکرر می‌تواند شل شده و یا باز شوند. از این رو، باید به صورت مدارم اتصالات و پیچ و مهره درب‌ها و پنجره‌های یو پی وی سی را بررسی و چک کرد و در صورت مشاهده هر گونه آسیب دیدگی و یا شل شدن پیچ‌ها و غیره اقدام به درست کردن و سفت بستن آن نمود.

یکی از مهمترین نکات در نگهداری درب و پنجره دوجداره UPVC بررسی پیچ ها و مهره هاست!

یکی از مهمترین نکات در نگهداری درب و پنجره دوجداره UPVC بررسی پیچ ها و مهره هاست!

– دقت در استفاده

دقت و مراقبت در استفاده بسیار مهم است. این حساسیت در استفاده از درب‌ها و پنجره‌های دو جداره یو پی وی سی چند برابر می‌شود. در درجه اول باید در استفاده از اهرم دستگیره دقت زیادی داشت. اهرم دستگیره باید در زوایه ۹۰ و یا ۱۸۰ درجه باشد. علاوه بر این بهتر است، به دستگیره و به طور کلی به خود درب و پنجره دو جداره یو پی وی سی چیزی آویزان نکنیم. آن را در زمانی که باد می‌وزد باز نگذاریم، در زمان باز بودن درب و پنجره از قرار دادن اشیایی ما بین آنها خودداری کنیم. با رعایت این گونه توصیه‌های ساده در استفاده از درب و پنجره می‌توان به نگهداری آن‌ها پرداخت و طول عمر درب و پنجره دو جداره یو پی وی سی را افزایش داد.

دقت و مراقبت در استفاده بسیار مهم است. این حساسیت در استفاده از درب‌ها و پنجره‌های دو جداره یو پی وی سی چند برابر می‌شود.

دقت و مراقبت در استفاده بسیار مهم است. این حساسیت در استفاده از درب‌ها و پنجره‌های دو جداره یو پی وی سی چند برابر می‌شود.

– بررسی و چک کردن شیارهای درب و پنجره دو جداره

در اکثر درب‌ها و پنجره‌های دو جداره یو پی وی سی شیارهای تعبیه شده است، که در صورت بارش باران، می‌توان با استفاده از این شیارها آب را به بیرون هدایت کند. از این رو، پنجره‌های دو جداره می‌توانند در صورت بارش باران آب ورودی به داخل پروفیل را به بیرون هدایت کنند. اما اگر این شیارها مسدود شود، در این صورت آب در داخل پروفیل باقی می‌ماند و می‌تواند صدمات زیادی به پروفیل و لاستیک درزگیر بزند. بنابراین اگر در مناطقی که بیشتر باران می‌بارد، زندگی می‌کنید، در این صورت باید هر چند وقت یکبار شیارهای تعبیه شده در درب و پنجره دو جدار یو پی وی سی را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تمیز کار نماید.

در اکثر درب‌ها و پنجره‌های دو جداره یو پی وی سی شیارهای تعبیه شده است، که در صورت بارش باران، می‌توان با استفاده از این شیارها آب را به بیرون هدایت کند.

در اکثر درب‌ها و پنجره‌های دو جداره یو پی وی سی شیارهای تعبیه شده است، که در صورت بارش باران، می‌توان با استفاده از این شیارها آب را به بیرون هدایت کند.

– مراقبت در دقت در زمان بازسازی و مرمت

اگر می‌خواهید ساختمان و منزل خود را بازسازی و مراقبت کنید، در این صورت باید خیلی به درب‌ها و پنجره‌های دوجداره یو پی وی سی دقت داشته باشید. در این شرایط بهتر است، از کارهایی که سبب آسیب دیدن دب و پنجره می‌شود خودداری کنید. اگر گچ کاری و یا سیمان کاری در حال انجام است و یا حتی منزل را نقاشی می‌کنید، بهتر است روی درب و پنجره را با پارچه به صورت کامل بپوشانید تا کثیف و آلوده نشود.





:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: