نوشته شده توسط : سام سنایی

ممبرین

 

ممبرین , فیلتر ممبرین , فیلتراسیون

مشخصات کلی ممبرین BW30-400 با پارت نمبر یا شماره سریال ۹۸۶۵۰

  1. سطح فعال یا Active area –  سی و هفت متر مربع
  2. فاصله بین غشا – بیست و هشت میلی متر
  3. رنج تولید در هر شبانه روز برابر با ۴۰ متر مکعب
  4. قدرت دفع یا ریجکشن ۹۹/۵ درصد
  5. کمترین عملکرد در قدرت دفع نمک ۹۹ درصد

این ممبرین در شرایط آزمایش از قرار فشار جریان ۱۵/۵ بار، دمای ۲۵ درجه سانتی گراد ، میزان آب با شوری و یا تی دی اس  ۲۰۰۰  میلی گرم در لیتر و با ۸ PH را به میزان ۱۵ درصد بازدهی (ریکاوری) عملکرد از خود نشان می دهد.

فیلتر ممبرین چیست؟

فیلترهای ممبرین فیلترهایی ساخته شده از چند لایه غشای نیمه تراوا می باشد که به صورت فشرده به دور یک لوله ی پلاستیکی پیچیده شده اند.

غشای نیمه تراوا به صورتی ساخته شده است که فقط ذراتی که در اندازه ۰۰۰۱/۰ میکرون وجود دارند قادر می باشند که از این غشا رد شوند. و همه ی ذراتی که از این سایز در شت تر می باشند در پشت غشا جمع می شوند و به عنوان پساب از سیستم خارج می شوند.

محل قرار گیری این فیلترها خیلی مهم است زیرا طول عمر این فیلترها بستگی به جایگاه آن ها دارد برای بیشتر شدن طول عمر این فیلتراسیون از هوزینگ در دستگاه های آب شیرین کن صنعتی به روش اسمز معکوس استفاده می شود. هوزینگ ها بر اساس دبی آب دارای المان های مختلفی می باشند. هر چقدر که حجم آب ورودی یا همان دبی آب بیشتر باشد از هوزینگی با المان بیشتر استفاده می شود و هر چقدر که حجم آب ورودی کم باشد از هوزینگی با المان کوچکتری استفاده می کنند.

ساخت هوزینگ ها به گونه ای می باشد که دارای یک لوله  ورودی و دو لوله خروجی می باشند که آب خالص از لوله ورودی وارد سیستم می شود و پس از گذر از هوزینگ و چرخیدن بین ممبرین های داخل آن و تصفیه شدنش آب تصفیه شده از یک لوله و پساب از لوله دیگر خارج می شود.

ممبرین , فیلتراسیون , فیلتر ممبرین

غشای نیمه تراوا

غشای نیمه تراوا یک ورقه ی بسیار نازک می باشد که بر روی خود منافذ بسیار ریزی دارد و همچنین این غشا نوعی غشای آب دوست می باشد بنابرین از عبور ذراتی که از منافذ روی آن بزرگ تر می باشد جلوگیری می کند و تنها مولکول های آب را از خود عبور می دهد.

غشا نیمه تراوا , غشا اسمز معکوس , غشا

اسمز معکوس

به صورت طبیعی محلول از جایی که محلول رقیق وجود دارد به سمت محلولی می رود که غلیظ می شود. ولی این روند در سیستم ار او یا همان اسمز معکوس به صورت معکوس می باشد یعنی محلول از سمت محلول غلیظ به سمت رقیق می رود.

این جریان توسط پمپ فشار قوی به وجود می آید. و در نتیجه طی این فرایند آب تصفیه شده به دست می آید.

غشای نیمه تراوا در دستگاه های آب شیرین کن به روش اسمز معکوس که توسط فیلتر ممبرین عمل میکنند به گونه ای می باشد که غشاها به صورت فشرده به اطراف لوله می پیچند و  داخل هوزینگ نگهداری می شوند.

اسمز معکوس , فرایند اسمز معکوس , سیستم RO

فیلترهای ممبرین به کار رفته در دستگاه های آب شیرین کن صنعتی در سایز های ۲٫۵ و ۴ و ۸ اینچ موجود می باشند.

فیلتر ممبرین چیست: فیلتر ممبرانی که در دستگاه تصفیه آب به روش سیستم RO می باشد به صورت لایه ای بسیار نازک می باشد که از ورود برخی از یون ها جلوگیری می کند. از بااهمیت ترین و اساسی ترین کارایی های این نوع از فیلتراسیون حذف نمک موجود در آب می باشد. در گذشته برای تولید فیلترهای ممبرین از سلولز استات استفاده می کردند. ولی امروزه این فیلتراسیون از پلی امید می سازند. به دلیل این که پلی امید در از بین بردن نمک موجود در آب بسیار مناسب می باشد.

فیلتر ممبران

حال بپردازیم به کاربرد فیلتر ممبرین در سیستم RO :

سیستم RO یک روندی است که به تصفیه فیزیکی آب می پردازد. به این صورت که در روند سیستم RO آب به دو دسته زیر تقسیم می شود:

  1.  آب زلال
  2.  آب غلیظ شده

آب غلیظ منظور همان آب دور ریز می باشد.

نخستین بار فیلتر ممبرین را شخصی به نام لوئب ساخت که دوره ۱۹۶۰ را می توان دوره ای پیدایش سیستم RO دانست. اولین کشوری که برای این سیستم سرمایه گذاری کرد کشور آمریکا بود. بعد از آمریکا ناسا برای این سیستم سرمایه گذاری کرد.

این نوع از فیلتراسیون از غشا نیمه تراوا ساخته شده است . این فیلتر فقط مولکول های خالص را از خود عبور می دهد و از عبور دیگر املاح جلوگیری می کند.

از این نوع فیلتر برای انواع دستگاه های آب شیرین کن استفاده می کنند اعم از صنعتی و خانگی و دریایی البته با روش سیستم RO

این نوع فیلتر در قسمتی به نام پرشروسل قرار می گیرد که آب دارای املاح و ذرات معلق توسط فشار پمپ به داخل پرشر وسل می آید. که این پرشروسل ها  دارای یک ورودی و دو خروجی هستند آب خام از ورودی وارد پرشر وسل می شود و آبی که تصفیه می شود از یک خروجی و آبی که دورریز می باشند از خروجی دیگر خارج می شود.




:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: